Groei interieurmarkt en schaarste aan grondstoffen zetten aanleveringen onder druk

Geplaatst op
24 juni 2021
Auteur
Karen

Beste klant,

Net als u voelen we iedere dag dat de wereldwijde interieurmarkt een ongeziene groei kent. Er is véél vraag en véél werk maar dit heeft tegelijkertijd een ongelofelijke impact op de volledige toeleveringsketen. Onze leveranciers ondervinden een wereldwijde schaarste aan grondstoffen waaronder staal, hout en verpakkingsmateriaal.  Ook de transportsector kreunt onder de grote vraag. Transporten komen vaak niet op tijd en containers zijn zo mogelijk onvindbaar. De oververhitte vraag leidt bovendien tot sterk stijgende prijzen en tot overmaat van ramp voelen wij aan dat dit wellicht nog een hele tijd zal duren…

Concreet kan ik u vertellen dat de productie-eenheden bij Blum al sinds de herfst van 2020 op maximale capaciteit met 21 shiften per week ingeschakeld worden. De vraag blijft echter te groot en we slagen er niet in om voorraad op te bouwen om pieken op te vangen.

Daarbovenop ondervindt de hele materiaalstroom grote hinder omdat de nodige grondstoffen simpelweg niet tijdig voorhanden zijn. Het acute tekort aan grondstoffen maakt elke levering onvoorspelbaar en veroorzaakt heel veel onzekerheid. Door die onzekere toevoer moet Blum soms productielijnen op het laatste moment opschorten omdat er geen grondstoffen zijn en kunnen vaste beloftes tot onze grote spijt niet nagekomen worden.

Ook onze andere leveranciers van onder andere plaatmateriaal, schroeven, verpakkingsmateriaal, … kampen met dezelfde problematiek. Daardoor worden ook wij geconfronteerd met instabiele aanleveringen waarop we op dit moment niet altijd meer kunnen anticiperen.

Achter de schermen zetten we al sinds eind vorig jaar alles op alles om de gevolgen voor u zo beperkt mogelijk te houden en dat zullen we uiteraard blijven doen. Tot enkele weken geleden konden we steeds de bressen in de dijk dichten, maar helaas halen de omstandigheden ons vaak in waardoor het onvermijdelijk is dat dit nu ook een impact heeft op uw bestellingen.  U begrijpt vast en zeker dat dit ons diep raakt. Al deze dingen gebeuren buiten onze wil om en dat maakt ons machteloos. Weet dat wij oprecht met u en uw klanten meeleven en er alles aan doen om de schade en pijn zo beperkt mogelijk te houden.

Zoals gebruikelijk vindt u op onze orderbevestigingen de verwachte leverdatum voor iedere orderlijn terug. Deze vullen we steeds in naar de huidige situatie. Dit blijft wel onder voorbehoud van eventuele wijzigingen in het aanleverschema van onze leveranciers. Soms komt het op uren aan, soms op dagen. We proberen naar best vermogen de leverdatums voortdurend te herbevestigen. U kan hiervoor naar onze website gaan waar u de  laatste updates terugvindt.

Deze situatie treft ons allemaal, we zitten samen in de boot op een woelige zee midden in de perfecte storm. We zijn er echter van overtuigd dat we hier samen doorheen komen als we wederzijds begrip opbrengen. We willen u daarom graag oproepen om ons waar het kan een beetje te helpen.  Door bijvoorbeeld uw bestellingen te rationaliseren en af te stemmen op uw werkelijke wekelijkse vraag en door niet voor een langere periode producten op voorraad te nemen, geeft u ons de kans om onze voorraad zo optimaal mogelijk te benutten. Dit komt uw collega’s ten goede maar ook en vooral uzelf.

We beseffen ten volle dat u hierdoor niet onze gebruikelijke service krijgt, maar willen u verzekeren dat we alles en meer uit de kast halen om u te blijven ondersteunen zoals u dat van ons gewend bent.

We willen ons hierbij oprecht en recht uit het hart verontschuldigen voor het ongemak dat dit voor u en uw klanten veroorzaakt.

U kunt, zoals steeds, terecht bij onze medewerkers voor verdere vragen. Weet dat ze slechts één doel hebben, en dat is om u maximaal te ontzorgen en soelaas te bieden waar mogelijk. Van mijn kant kan ik u beloven dat ik persoonlijk alles in het werk stel om ons samen door de storm te loodsen. Mijn gedachten gaan dan ook voortdurend uit naar u allen.

Met warme groeten,

Peter Van Hoecke